| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Kolibri
|
Lähetetty: Torstai 25. Helmikuu pm 2010, 16:26 Viestin aihe: Uusi jäsen |
|
|
Hei!
Olen 26-vuotias nainen Helsingistä ja minulle tehdään ensi viikon keskiviikkona reisiamputaatio uusiutuneen osteosarkooman vuoksi. Lisäksi saman leikkauksen yhteydessä tulevaa tynkää pidennetään mahdollisesti sääriluusta otettavalla palalla (jos tautia ei löydy siitä), koska tynkä jäisi muuten todella lyhyeksi. Tämä siksi, että minulle laitettiin jo viime kesänä polviproteesi, jota ei pystytä nätisti irrottamaan, joten reisiluu täytyy katkaista sen yläpuolelta.
Olen muutamana päivänä yrittänyt soittaa SNAryn sivulta löytämääni vertaistukinumeroon, mutta en ole saanut ketään kiinni. Osaisitteko neuvoa, onko jokin aika päivästä sellainen, jolloin puheluun voitaisiin vastata tai onko ehkä teissä joku, joka toimii/voisi toimia vertaistukena? Puhua puhelimessa, käydä sairaalassa tms? Olen kiinnostunut kuulemaan reisiamputaatiosta kaikkea käytännönläheistä, kuten:
- Onko mitään tapaa valmistautua henkisesti amputaatioon?
- Onko jollekin muulle tehty pidennys ja onko se ollut toimiva?
- Oppiiko lyhyellä tyngällä kävelemään?
- Miten selviän kivuista leikkauksen jälkeen?
- Koska olisi realistista ottaa ensimmäisiä askelia/oppia kävelemään/kokeilla istumalentopalloa?
- Onko jotain muuta, mitä minun olisi hyvä tietää ennen amputaatiota?
Tietysti kaikki on todella yksilöllistä, mutta olisi kiva saada jotain osviittaa ja kuulla, miten muilla asiat ovat edenneet. Olen tietysti todella jännittynyt leikkauksesta ja vielä enemmän siitä, saadaanko sairauteni kuriin tällä keinolla. Toisaalta olen näin vakavan sairauden ollessa kyseessä erittäin motivoitunut leikkaukseen. Näen sen ainoana järkevänä vaihtoehtona, vaikka se ei kivalta tunnukaan.
Toivottavasti joku ehtisi vastata ennen leikkaustani. Yksityisviestiä saa myös pistää. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
MPV Super-aktiivikäyttäjä (yli 200 viestiä)
|
Lähetetty: Perjantai 26. Helmikuu pm 2010, 22:35 Viestin aihe: |
|
|
Tervetuloa foorumille
Itse olen sääriamputoitu vuosi sitten. Itse valmistauduin kahden vuoden aikana amputointiin, mutta kyllä lopullinen valmistautuminen alkoi muutamaa viikkoa ennen. Itse hain kuvia ja juttuja amputoiduista ja se kyllä varmisti että olin tehnyt oikean ratkaisun.
Kaikilla ei ole kovia kipuja amputoinnin jälkeen ja voi olla et sinullakin kun tehdään kuitenkin hallittu amputointi niin kivut voi jäädä tosi vähäisiksi.
Toivottavasti saat jonkun reisiamputoidun juttelu kaveriksi
Itse sain näiltä sivuista todella paljon apua olen ollut tosi kiitollinen siitä
Ensi askeleiden ottaminen on todella yksilöllistä. Itse otin aika alkuvaiheessa askeleita kylläkin kyynärsauvojen avulla. Kaikki ne tulee täysin omalla painolla. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
make62
|
Lähetetty: Perjantai 26. Helmikuu pm 2010, 22:56 Viestin aihe: |
|
|
Tervetuloa
En tiedä, osaanko mitään kertoa, mutta laittelin jotain viestillä. Varmaankin löytyy muitakin henkilöitä joilla on kokemuksia "odotetusta" amputoinnista ja sinun sairaudestasi. Varmaan Petra kerkee jotain vielä laitella sulle jossain vaiheessa.
Uskon kyllä että saat tätä kautta vastaukset kysymyksiisi  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
MPV Super-aktiivikäyttäjä (yli 200 viestiä)
|
Lähetetty: Maanantai 1. Maaliskuu pm 2010, 19:24 Viestin aihe: |
|
|
Oikein paljon stemppiä leikkaukseen Kaikki menee hyvin ja pääset "örkistä" eroon joka yrittää mennä joka paikkaan
Pidä lippu korkealla vaikka tuntuu et ei pysy, kaikki kääntyy hyvin päin  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Kolibri
|
Lähetetty: Maanantai 1. Maaliskuu pm 2010, 20:10 Viestin aihe: |
|
|
| Kiitos vastauksista! H-hetki alkaa olla lähellä, mutta kyllä se lippu on aika korkealla ja ajattelen, että kyllä tästä selvitään. Mielelläni kuulen edelleen muiden kokemuksia leikkauksesta, toipumisesta ja kuntoutuksesta ja kaikenlaisia vinkkejä, mitä tulee mieleen. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
make62
|
Lähetetty: Maanantai 1. Maaliskuu pm 2010, 21:42 Viestin aihe: |
|
|
Sinulla tuntuu olevan asenne ihan kohdillaan, varmasti auttaa eteenpäin
Olis ollut hienoa jos olisi löytynyt sinulle tukihenkilö, ainakin minä olisin halunnunnut tavata jonkun silloin sairaalassa. Minä uskon kans, että kyllä hyvä aina voittaa, ollaan ajatuksin mukana  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Kolibri
|
Lähetetty: Maanantai 1. Maaliskuu pm 2010, 22:16 Viestin aihe: |
|
|
Löysin tänään tukihenkilön, jonka pääsen tässä näkemään luultavasti ennen leikkausta Tosi hyvä juttu! Pitäkää keskiviikkona peukkuja pystyssä, että leikkaus menee hyvin. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Katrikaneli
|
Lähetetty: Tiistai 9. Maaliskuu am 2010, 09:09 Viestin aihe: |
|
|
Tsemppiä kovasti leikkaukseen ja toipumiseen!! Ja pidä lippu korkealla!!
Minulle myös tehtiin amputaatio osteosarkooman takia.. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuoppi
|
Lähetetty: Lauantai 13. Maaliskuu pm 2010, 23:23 Viestin aihe: |
|
|
Tsemppiä myös täältä!
Onhan se järkytys, mutta positiivinen asenne helpottaa varmasti!  |